Een ratjetoe, boeken gelezen in 2019


De laatste maanden van 2019 heb ik zoveel gelezen, in opdracht en voor mijn plezier dat schrijven over boeken niet lukte. Nu maak ik de balans op van mijn Leesjaar , zoals ik al sinds 1974 doe. Ik hoor tot die onuitroeibare leesfanaten die elk gelezen boek in een boekje opschrijven. En dat niet alleen, ik maak ook nog lijstjes, zoals u nu tot uw vermaak of afgrijzen merkt. “Lees gewoon, en maak je niet druk.” Nee, zo zit ik niet in elkaar; dat dòe ik wel. Maar u zult zien, het is niet allemaal ‘verantwoord’, waarom zou het verantwoord moeten zijn? Het is net als mijn muzieksmaak: van die Lustige Witwe, zo voortreffelijk opgevoerd door Operetteverening “Purmerend”, geniet ik evenveel van Tsjechov’s De Drie Zusters in diezelfde Purmaryn-waar ik eveneens een prachtig gesprek met een van mijn literaire helden Koos van Zomeren bijwoonde. Het gaat mij om de beleving.


100: Mooi getal

Uiteindelijk las ik dit jaar 100 boeken. Welke van die 100 zou u nu ook moeten lezen? -geheel vrijblijvend natuurlijk, want ‘lezen’ en ‘moeten’ hebben niets met elkaar te maken. Daarom heb ik ook zo’n hekel aan  lijstjes met de Beste Boeken uit 2019. Nee, wat vond ik de fijnste boeken die ik in 2019 làs-daar liggen kansen voor Vestdijk, Annie M.G. Schmidt of Homerus zijn. Of Sjowall & Wahloo, Simenon of Baantjer.


Die honderd boeken betroffen 35 romans en verhalen, 15 gedichtenbundels, 5 tienerromans, 7 biografieën, 8 strips en 27 non-fictieboeken. Daaronder Het gezin van mijn halfbroer: een arbeidersgezin in Amsterdam-Noord tussen 1950-1980, door Ton van Dam. Veel oudere Purmerenders zullen zich in dit indringende verslag van een leven in de Ribesstraat herkennen. Nog meer herkenning vind je in de boeken van oer-Amsterdammer Willem van Toorn . Na de behoorlijk autobiografische roman De Rivier (1995), verrast, nou beter is: verbijstert hij in de gedichtencyclus De Jongenskamer (2018) met nog meer details uit zijn nu behoorlijk lange leven.

Levensbeschrijvingen van vooral Nederlandse schrijvers hebben mijn interesse; prachtig om het leven van vaak bijna vergeten auteurs als Adriaan Roland Holst of Josepha Mendels in hun tijd geplaatst te zien. Melancholie ligt dan wel enigszins op de loer, zeker als je zo’n boek afwisselt met de Verzamelde Strips van de beste en klunzigste speurder van Nederland: Agent 327- ‘Grutjes nogantoe, Juffrouw Betty, wat een geheim agent allemaal niet moet doen om op zijn werk te komen’.

Welk Boek ?


Na die verrukkelijke onzin is het dan hoog tijd om me te laten verrassen door de voor mij meest bijzondere roman van het jaar,  Naast dit Boekenblog schrijf ik ook recensies voor WelkBoek, dat is een vrijwillige opdracht. Je leest boeken die je niet zo snel pakt, omdat je denkt dat DWDD-boeken belangrijker zijn. Afijn, ik las Een stad, het meisje en de duivel, door de jonge schrijfster Svealeana Kutschke, 700 fascinerende pagina’s, het opwindende verslag van het leven van een aantal mensen in de Duitse stad Lübeck tussen 1850-2000.  Kutschke doet denken aan Gabriel Garcia Marquez, Günther Grass en Thomas Mann-maar schrijft flitsender- ja, het is wel 2017! Bingelezen! Netflix , schaatsen en voetbal even laten voor wat het is, of nog beter, weekendje weg en geen wifi-verbinding hebben. En nee, het is niet waargebeurd, en toch weer wel.
Mijn andere favoriete boek van 2019 is fantastischer dan de werkelijkheid, leest als een echte whodunnit: Nobel Streven, het onwaarschijnlijke en waargebeurde verhaal van ridder Jan van Brederode (2017) door Frits van Oostrom. Middeleeuwse geschiedenis, bischoppelijke intriges, moord en doodslag, reizen door Nederland, Europa en het Heilige Land, ingewikkelde huwelijksverbintenissen, jaloezie, eer en idealen-het lijkt verdorie wel de 21e  Eeuw wel!

In 2019 las ik nog veel meer prachtige boeken. Het veelgeprezen Lampje, Annet Schaap, het nog steeds verkrijgbare De Wereld van Gisteren, Stefan Zweig (1939) en de mysterieuze  Pijnboomeilanden  van Marion Poschmann (2017). Ik herontdekte Heinrich Böll, Biljarten om half tien (1960) en ontdekte Robert Seethaler, De Weense sigarenboer (2018). Ik hoop in 2020 op deze licht afwijkende voet verder te gaan. Ik houd u op de hoogte!

Leo Willemse

https://welkboeknu.wordpress.com/?s=meisje+stad+duivel

Reacties

Populaire posts van deze blog

P.C.Hooftprijs 2019 voor Marga Minco

Boekenblog Waterland 36 In vrijheid geschreven

Uitgelezen in 2018