Lezen op vakantie-onvergetelijk!

Maandag 29 juli 2019. Het is nu echt zomervakantie en de temperatuur geeft aanleiding om eindelijk te genieten. Een week geleden was het zo warm hier dat verstandige mensen binnen bleven met ‘een mooi leesboek’, vaak  met de voeten in een afwasteiltje. Slechts in het hoofd was van alles gaande.

Thuisblijven op vakantie hoeft geen straf te zijn

Ga je wel weg, dan was het “vroeger” weken lang nadenken welke boeken meegingen naar camping, zomerhuisje of resort. In mijn werkzame leven, zo tussen 1973-2018 was ik  meestal drie weken ‘vrij’ en het was iedere keer weer spannend. Zeker als de ruimte beperkt was. Toch besloot ik al snel: één, hoogstens twee dikke romans die een beetje inspanning vereisen. Boeken waar je ‘door het jaar heen’ geen tijd voor vrij kan maken, omdat je niet lekker ‘dóór’ kunt lezen. Op vakantie heb je die tijd vaak wel: je zag vaak mensen na het ontbijt voor hun tent verdiept  in hun boek en twee, drie uur later stonden ze relaxed op, klaar voor de boodschappen in de veel te grote Franse supermarché.

Buddenbrooks op de Wadden

Nadat ik in 1973 op Terschelling me twee verregende weken had gestort in het leven van de Buddenbrooks familie in Lübeck, het overdonderende debuut van Thomas Mann, wist ik het: dat soort boeken moet ik op vakantie lezen. En zo volgden, onder vele anderen, Anna Karenina (Tolstoj), Bonita Avenue (Peter Buwalda), David Copperfield (Charles Dickens), De niet verhoorde gebeden van Jacob de Soet (David Mitchell), De idioot (Dostojevski), De vuuraanbidders (Simon Vestdijk), Far from the madding crowd (Thomas Hardy), alleen vanwege de titel, The crimson petal and the white (Michel Faber)  en de moeilijkste en allerbeste: De gave (Nabokov). Twee keer nam ik non-fictie mee, en nog zie ik de verbijsterde blik van mijn reisgenoot toen ik  tien dagen wijdde aan de levensbeschrijving van Jozef Stalin door Isaac Deutscher. Reizend door de Verenigde Staten las ik De fatale kust van Robert Hughes, over de geschiedenis van Australië - een uurtje per dag was ik weer ergens anders…

Jaloers

Bij mij is het zo: ‘vakantieboeken’ zitten beter in mijn herinnering dan vrijwel ieder ander boek. In 1987 liep ik met Maarten Koning door Amsterdam (Bij nader inzien, J.J.Voskuil) -zelf zat ik te zweten in Toscane. In Portugal, 1985, genoot ik  dagelijks na een lange wandeling opgewekt van het turbulente en tragische leven van Klaus Mann, zijn autobiografie Het keerpunt. Zo is het met alle op vakantie gelezen boeken, ik hoef ze ook nooit te herlezen.
Mijn partner vindt dit, zoals het hoort, vreemd. Zij stoort zich niet aan mijn advies en gedrag en leest, als het haar uitkomt, vrolijk verder in de meeslepende thrillers van bijvoorbeeld Henning Mankell. Daar kijk ik dan licht jaloers naar, want die Wallanderboeken zijn ook geweldig.

De kracht van échte boeken

Een onthutsende ervaring: krijg ik een vakantieboek niet tijdig uit, dan lukt dat thuis ook niet meer. In 1990 nam ik, na Zuurzoet en Koning Aap van Timothy Mo te hebben gelezen zijn veel dikkere en niet vertaalde An insular possession mee. Ik had tijd genoeg in de gîte in Pamiers, gebonden aan huis met een dreumes van 1 jaar. Machtige roman over het ontstaan van Hong Kong en het nabijgegelegen Macao. Meesterlijk, want Mo kan fantastisch schrijven, maar moeilijk! Kwam tot ¾ ent oen eiste het gewone leven me teveel op. Toch kwam de herinnering aan dit boek me goed te pas bij de ijzersterke, in Hong Kong spelende tv-serie Strangers (2019). Dat is de kracht van èchte boeken!

Geregeld 

Heerlijke dikke romans werden natuurlijk vooral in de 19e eeuw geschreven, met als uitblinker Anthony Trollope.Ik ontdekte hem, dankzij Maarten ‘t Hart, (die zelf nooit boven de 300 pagina’s uitkomt) en begon na het opwarmertje The Warden (225 bladzijden) aan zijn eindeloze serie romans,waarbij geldt: hoe dikker hoe beter. Ze zijn helaas vrijwel niet in vertaling te krijgen, maar het goede nieuws is dat recent zowel Barchester Towers  als Het leven anno nu (560 en 800 bladzijden) zijn uitgekomen. Uw leesvakantie is dan voor ongeveer drie weken wel helemaal geregeld.


Mijn ontspanning in vakantie is ook een inspanning-alleen voel ik die niet. Daarom: in Schotland duik ik in Our mutual friend, Charles Dickens, 900 wervelende pagina’s. Ligt al 15 jaar op mijn boekenplank, dus het wordt tijd...





Reacties

Populaire posts van deze blog

P.C.Hooftprijs 2019 voor Marga Minco

Boekenblog Waterland 36 In vrijheid geschreven

Uitgelezen in 2018